loading...
دانلودستان
متین کریمیان بازدید : 2 دوشنبه 30 دی 1392 نظرات (0)
- سيارات چگونه نامگذاري شده اند ؟

تمام سيارات به استثناي يکي ، نام خود را از رب النوع هاي يونان باستان و افسانه هاي رومي گرفته اند . به عنوان مثال ، نام بزرگترين سياره منظومه شمسي ژوپيتر است که يکي از رب النوع هاي يونان باستان است .

زمين تنها سياره اي است که نام خود را از رب النوع ها نگرفته است .

 

2- چرا ذغال سنگ ميسوزد ؟

ذغال سنگ مانند سنگها سخت نيست ، اما بر خلاف سنگها ، مي سوزد . زيرا ذغال سنگ ، سنگ نيست ؛ بلکه نوعي چوب است و همانطور که مي دانيم چوب ها به خوبي مي سوزند . ذغال سنگ باقي مانده درختان و گياهاني است که ميليون ها سال قبل زندگي مي کردند . بعد از آنکه اين درختان از بين رفتند و در زمين دفن شدند ، به تدريج به ذغال سنگ تبديل شدند .

 

3- پر پرنده از چه چيزي ساخته شده است ؟

پر پرندگان از همان ماده اي که مو و ناخن انسان را مي سازد ، ساخته شده است . اين ماده را کراتين ( ماده شاخي مو و ناخن ) مي نامند . منقار پرندگان نيز از کراتين ساخته شده است . پر و منقار نيز مانند مو وناخن انسان رشد مي کند ، هر چند که پرندگان مجبور نيستند پر و منقار خود را کوتاه کنند ، چون پر هاي قديمي مي ريزند . پرنده ها نوک خود را مي سايند و به همين دليل هميشه به يک اندازه باقي مي ماند .

 

4- چرا چشم بعضي از حشرات هزاران عدسي دارد ؟

هر چشم انسان فقط يک عدسي دارد که در وسط چشم قرار گرفته است و او را قادر به ديدن مي سازد . اگر چشم حشره ها را زير ميکروسکوپ قرار دهيد مي بينيد که معمولا از هزاران عدسي کوچک تشکيل شده است . به اين ترتيب حشره بايد قادر باشد به عوض منظره اي که ما مي بينيم ، هزاران تصوير از آن منظره ببينند . چشم مرکب حشرات به آنها کمک مي کند خيلي سريع حرکت کنند و قرباني خود را به سرعت بربايند و يا از خطر فرار کنند . به همين دليل است که صدمه زدن به يک حشره در حال پرواز بسيار مشکل است .


5- چرا برگها در پاييز زرد ، قرمز و قهوه اي مي شوند ؟

در طول تابستان برگها مشغول غذا سازي براي درخت هستند . آنها به دليل داشتن کلروفيل سبز هستند . وقتي پاييز برسد ساقه هاي برگ ضعيف شده و کلروفيل آنها رو به کاهش مي گذارد و برگها سبزي خود را از دست مي دهند و قبل از اينکه از شاخه جدا شوند زرد يا قرمز يا قهوه اي مي شوند .

وقتي برگ درختان مي ريزد ، درخت تا بهار سال آينده استراحت کرده و از غذاي ذخيره شده ، در طول تابستان استفاده مي نمايد . بعضي از درختان برگ هاي خود را از دست نمي دهند ، اين نوع درختان را درختان هميشه سبز مي نامند . اکثر درختان تيره کاج جزو درختان هميشه سبز هستند .


6- چرا بعضي اوقات گوش هاي ما صدا مي دهند ؟

اگر با يک هواپيما سفر کنيد يا با يک آسانسور بالا برويد ، ناگهان احساس خواهيد کرد که گوش هاي شما صدا مي کنند . به نظر مي رسد شنوايي شما کمتر شده است و سپس احساس مي کنيد که گوش شما با صداي بلند و واضحي صدا مي کند . اين عمل به خاطر آن انجام مي شود که گوش ها نمي توانند تغيير ناگهاني هوا را تحمل کنند . تغيير فشار هوا زماني اتفاق مي افتد که انسان بالا يا پايين برود . وقتي گوش صدا مي دهد که هوا به داخل يا خارج آن حرکت کند و گوش ها براي اينکه اين تغييرات در فشار هوا را تنظيم کنند و به حد معمول برسانند صدا مي دهند .


7- از آهنگساز ناشنوا چه مي دانيد ؟

شنوايي لودويگ وان بتهوون ( Ludwig Van Beethoven ) آهنگساز آلماني که از سال 1770م تا 1872م مي زيست ، حدودا در سي سالگي رو به ضعف گذاشت ، به طوري که مجبور شد نوازندگي را کنار بگذارد . اما بتهوون هنوز مي توانست اهنگ بسازد . چون او مي توانست در مغز خود موزيک را بشنود و آنرا دقيقا بنويسد . به اعتقاد اکثر منتقدين اين سمفوني ها  از جمله بهترين آثاري است که تاکنون ساخته شده است .

8- دو ماراتن چگونه نامگذاري شد ؟

دو ماراتن نام خود را از شهر ماراتن گرفته است . ماراتن يکي از شهر هاي يونان است . در سال 490 قبل از ميلاد پيکي به نام فيدي پيدز ( Pheidippides ) فاصله بين ماراتن تا آتن را دويد . او مي خواست خبر پيروزي اتني ها را در نبرد با ايرانيان به گوش هموطنان خود برساند . فاصله اي که اين پيک در آن روز دويد حدود 25 مايل ( حدود 40/232 کيلومتر ) بود . اما امروزه در دو ماراتن ، دوندگان بايد فاصله ي 42 کيلومتري را بدوند .

9- چرا پاهاي عنکبوت به تارهايش نمي چسبد ؟

وقتي حشره اي به دام عنکبوت مي افتد ، پاهايش به تارهاي باريک و چسبناک او مي چسبد و ديگر نمي تواند فرار کند . ولي آيا تا به حال فکر کرده ايد که چرا پاهاي خود عنکبوت به تارها نمي چسبد ؟

علت اين امر آن است که عنکبوت پاهايش را با مايع چربي که از بدن خود بيرون مي دهد ، چرب ساخته و به اين ترتيب بدون اين که پاهايش بچسبد به آساني سراغ طعمه خود مي رود ( و از زندگي محرومش مي سازد !!!) .  

10- چرا خنديدن آسان تر از گريه کردن است ؟

طبق بررسي دانشمندان خنديدن آسان تر از گريه کردن است . زيرا براي خنده فقط بايد 19 عظله صورت را به کار انداخت ، در حالي که هنگام گريه 57 عظله صورت به کار مي افتند . 

اگر دوست دارید وارد یک آشپزخانه ی شگفت انگیز از غذاهای مینیاتوری شوید به ادامه مطلب بروید:

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    چه مطالبی نیاز دارید؟
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 8
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 16
  • بازدید امروز : 2
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 3
  • بازدید ماه : 4
  • بازدید سال : 9
  • بازدید کلی : 48